Komárom-Esztergom megyei Értéktár :Vértes-Gerecse kisvasút emlékhely (Szárliget)
 
 
  Vértes-Gerecse kisvasút emlékhely (Szárliget)

I. A kiemelkedő nemzeti érték adatai:

Térkép
A nemzeti érték megnevezése:
Vértes-Gerecse kisvasút emlékhely (Szárliget)

A nemzeti érték szakterületenkénti kategóriák szerinti besorolása:
NMI gyűjtés,
Ipari és műszaki megoldások,

A nemzeti érték fellelhetőségének helye:
Szárliget

A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása:

Magyarországon az 1870-es évektől épültek gazdasági kisvasutak keskeny nyomtávval (harmad, negyed rendű vasútvonalak), könnyű kocsikkal, melyeket először lovakkal vontattak, majd a tehetősebb gazdák vonalain megjelentek a kisebb kialakítású gőzmozdonyok is.

Az 1920-as évekre már több ezer kilométer hosszú keskeny nyomtávú vonalat építettek ki a nagybirtokok, erdőgazdaságok és a bányák területén. Nagy előnyük az egyszerűség és az olcsóság volt, könnyebben igazodtak a terepviszonyokhoz, így a hegyekben történő szállítást is lehetővé tették. A pályák telepítése is sokkal egyszerűbb és olcsóbb volt a burkolt utaknál, nem beszélve arról, hogy a gerincvonalaktól eltekintve a mellékvágányokat gyakorta helyezték át, idény szerűen kerültek csak kihelyezésre, például az aratási munkák idejére, vagy erdőirtásoknál. Ezeket a szakaszokat nevezték repülővágányoknak, melyeket az idénymunka befejeztével gyakorta felszedtek, és az igényeknek megfelelően máshol szereltek össze.

A keskeny nyomtávú vonalakat adott pontokon kötötték össze a fővonallal, ahol az árukat továbbszállításhoz átvagonírozhatták hagyományos nyomtávon közlekedő kocsikba. A termékek szállítását Szárligetről a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal tette lehetővé.

A Vértes és a Gerecse közt található szárligeti állomásról az 1900-as évek elején két gazdasági kisvasút is indult. Az egyik a Gerecse irányába, Estrerházy Móric gróf uradalmában futott Mesterberken át Tornyó pusztáig, a másik a Vértes irányába, Wekerle Sándor birtokán, Szálláskúton át a Fáni völgyig.

Szálláskútról a korszerű gazdálkodásnak köszönhetően menetrendszerű ló vontatású kocsin szállították a tejet az állomásra, hogy onnan nagyvasúton vigyék tovább.

Kismozdony csak a Meszes-hegy és Horvát-vágás felől közlekedett, és vágott fát szállított.

A gazdasági vasutak virágzásának a második világháború vetett véget, ennek során, illetve az ezt követő években a korábbi kisvasutaknak nyoma sem maradt.



Indoklás az értéktárba történő felvétel mellett:

A szárligeti Vértes-Gerecse kisvasút emlékhely sajnos eddig nem került be egyik értéktárba sem, azonban szerepel a Nemzeti Művelődési Intézet által a lehetséges értékjelöltekről összeállított listán. Települési Érték rangra emeléséhez kérjük javasolják a helyi Települési Értéktár Bizottságnál, mint lehetséges települési értéket!



A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források):


A nemzeti érték hivatalos weboldalának címe:
http://www.szarliget.hu

II. Mellékletek:



Fénykép, audiovizuális dokumentum letöltése:
vertes-gerecse-kisvasut-emlekhely-szarliget--media.pdf

Megfelelést valószínűsítő dokumentumok, támogató és ajánló levelek letöltése:
vertes-gerecse-kisvasut-emlekhely-szarliget--dokumentumok.pdf
 

  Legfrissebb:





 
  Települési
  NMI
  Megyei
  Emlékművek  
  Útmenti keresztek