Komárom-Esztergom megyei Értéktár :Szénrakodó
 
 
  Szénrakodó

I. A kiemelkedő nemzeti érték adatai:

Térkép
A nemzeti érték megnevezése:
Szénrakodó

A nemzeti érték szakterületenkénti kategóriák szerinti besorolása:
Ipari és műszaki megoldások,

A nemzeti érték fellelhetőségének helye:
Esztergom

A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása:

Magányos ipari műemlék a Duna vizében, a dorogi szénbányászat még meglévő rekvizitumainak egyike. Iprai műemlék. A dunai rakodó, illetve kötélpálya állomás, vagy ismertebb nevén szénrakodó, a Dorogi Szénbányák szállító s elosztó üzemegységének volt különleges részlege. A konstrukció 1927-ben kezdett el működni és bár minden bizonnyal a különleges kiképzésű, kinézetű szerkezet megépítésének története lenne a legérdekesebb fejezet eme históriában, sajnos a folyó aljára lerögzített monstrum megalkotásáról nem találunk leírásokat. Annyi valószínű, hogy az építés első fázisát jelentő alapozást a lehető legalacsonyabb vízállásnál végezték el, a jelenlegi tulajdonos, a Váltótér Alapítvány képviselőjeként a témában jártas Lévay jenő úgy véli, az alapok 5 méter mélységben vannak a folyó meder talajszintje alatt. 

Az építvény funkciiója az volt, hogy a dorogi szénbányák által kitermelt szénport folyami uszályokra továbbítsa. A beton alapokonn nyugvó acélszerkezet több mint 5,7 kilométeres kötélpályával volt összeköttetésben a szénbánya osztályozó egységével, ezen a pályán érkeztek a szénporral megrakott csillék a Duna partjához. A hajókra rakott szenet főként a csepeli erőműbe, illetve a fővárosi ipari létesítményekbe szállították. 

Az egyedi helyen és speciális adottságokkal bíró vízben álló épületet csónakkal közelítették meg a munkások, akik a kikötés után egy vaslétrán kapaszkodtak fel a magasban lévő teremhez. A feladatokat két műszakban végezték, de valószínű, hogy a folyamatos működésre is képes volt az állomás. A dunai rakodó kapacitása elérte a napi ezer tonnát is, ezt a teljesítményét 1963-ig tartotta. akor leállították a szállítást, illetve ekkor került sor a kötélpálya és az építmény berendezéseinek elbvontására. Az épület, mely ipartörténeti emlék, 1970 óta áll üresen, a két hatalmas talapzaton álló szerkezet már csak a fémvázból és a falburkolatból áll. 



Indoklás az értéktárba történő felvétel mellett:

A dunai szénrakodó európai szinten is egyedülálló adottságú építmény. Már hosszú évtiezedek óta jellegzetes megállója, látnivalója a dunai csónaktúráknak, kirándulóhajóknak. A folyóból kiágaskodó, különös monstrum elképesztő látványosság. Ipari, műszaki emlékműként is felbecsülhetetlen értékű. Érdemes lenne építésének történetét alaposan felkutatni, feldolgozni, tudománytörténeti szempontból értkes forrás lehetne. 



A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források):

24 óra

Hídlap



A nemzeti érték hivatalos weboldalának címe:

II. Mellékletek:



Fénykép, audiovizuális dokumentum letöltése:
szenrakodo-317-media.jpg

Megfelelést valószínűsítő dokumentumok, támogató és ajánló levelek letöltése:
szenrakodo-317-dokumentumok.pdf
 

  Legfrissebb:





 
  Települési
  NMI
  Megyei
  Emlékművek  
  Útmenti keresztek