Komárom-Esztergom megyei Értéktár :Módos-féle „szakállas" sorompó - Szőny
 
 
  Módos-féle „szakállas" sorompó - Szőny

I. A kiemelkedő nemzeti érték adatai:

Térkép
A nemzeti érték megnevezése:
Módos-féle „szakállas" sorompó - Szőny

A nemzeti érték szakterületenkénti kategóriák szerinti besorolása:
Ipari és műszaki megoldások,

A nemzeti érték fellelhetőségének helye:
Komárom

A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása:

Az 1884-ben Kelenföld - Új-Szőny között megnyitott vasútvonalon alkalmazott farudas sorompókat 1938 után kezdték lecserélni az akkor modernek mondható új fejlesztésű egy helyről kezelhető kézi hajtóművel mozgatható sorompókra. Ezeket a sorompókat Módos István főtiszt tervezte és szabadalmáról a Magyar Királyi Államvasutak javára 1938-ban lemondott. Az új rendszerű karos sorompókat ezek után rendszeresítették Magyarország vasúti kereszteződéseiben. Általában egykaros, lOm fölötti útnyílásnál kétkaros változatban telepítették. A sorompókat később pótsúllyal egészítették ki. A rácsozatos változatot olyan helyeken használták, ahol fennállt a veszélye az átbújásnak, és a keresztülhajtott állatok vágányokra való kószálásának.

A Szőnyi vasútállomásnál egyik oldalon megmaradt sorompó jelenleg eredeti vasúti biztosítási funkcióját elvesztette, mivel a gépjármű átkelés megszűnt. Most, mint útzár működik a parkoló részen. A karos működtető hajtóművét a gyalogos átkelés biztosításához használt toló­sorompó mozgatásához használják.

Civil összefogásnak köszönhetően a sorompó állagmegóvás és értékmentés miatt 1938-as festési terv alapján 2016.05.21-23. között 3 nap alatt újra lett festve.



Indoklás az értéktárba történő felvétel mellett:

A sorompó jellegében megmaradt az eredeti 1937-ban szabadalmaztatott terveknek megfelelően. A csapórúd, rácsozat (szakáll), mozgatótárcsa, tökéletesen visszaadja a múlt századra jellemző vasúti biztosító berendezések fő jellemzőit. Ezek a sorompók lecserélésre kerültek, és teljesen eltűntek. A múlt században megszokott kép volt a tekerős, szakállas sorompó, amit a bakter mozgatott kézzel. Hogy az utókór kézzelfogható közelségbe kerüljön ilyen szerkezettel, nem kell elmennie pl. a Szentendrei skanzebe, ahol szintén található egy ilyen típusú sorompó.



A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források):

MÁV levéltár - TS.10008 - Terv20270331 - Módos-féle vonósorompó részletrajza

MÁV levéltár - Módos-féle új sorompótípus szabadalmaztatása (1938/153) MÁV levéltár - AF.17805 t Sorompó csapórúd rácsújítási rajza

MÁV levéltár - TB.18007 - Pótsúlyok elhelyezése a Módos-féle sorompón

MÁV levéltár - TB.18007 - Tervl556204 - Csapórúd festése Index.hu/Fórum/Csapórudassorompók

http://forum.index.hu/Article/show Article?go=42721036&p=l&t=9106062 Szentendrei skanzen vasútvonala



A nemzeti érték hivatalos weboldalának címe:

II. Mellékletek:



Fénykép, audiovizuális dokumentum letöltése:
modos-fele--szakallas-quot-sorompo--szony-282-media.jpg

Megfelelést valószínűsítő dokumentumok, támogató és ajánló levelek letöltése:
modos-fele--szakallas-quot-sorompo--szony-282-dokumentumok.pdf
 

  Legfrissebb:





 
  Települési
  NMI
  Megyei
  Emlékművek  
  Útmenti keresztek